Friday, November 28

Motivasi Bila Putus Cinta- awak Bertuah !

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh


Ha...emphhh semua orang tak boleh nak ego kalau dengan benda ni .. benda apa ? ala putus cinta lah.. semua dah pernah bohong lah tak pernah.. kalau tak pernah kecewa cinta tak dibalas... tu dikira frust dan boleh masuk lah dengan putus cinta ni ..

Nil sendiri pon pernah jadi bila dah putus tu..berkali kali terus GOOGLE cari info islamik yang lebih berkesan berbanding motivasi biasa.. apa yang pernah Nil dapat .. Nil cuba kongsikan.. memang sebahagian Nil ada ambil draipada blog orang lain tapi nil tak lupa creditkan.. InsyaALLAH dia pon dapat pahala.. terima kasih ya...

Kalau dalam islam.. Putus cinta sangat bagus... Kenapa ? Putus cinta membawa kita semua untuk insaf dan kembali bercinta dan menyintai ALLAH Swt berbanding menyintai manusia yang bersifat sementara .. lainlah kalau dah kahwin.. Itu kekal walaupun sementara bersama di dunia namun boleh dikekalkan jika kita layak ke syurga... minta bersama si suami kembali atau bersama isteri semula ... 

putus cinta .. orang yang alami ni sangat bertuah tak smeua tau putus cinta.. kadang kadang orang yang putus cinta give up dan rasakan dah tak ada orang nak bersama dia.. syukurlah kalau tidak nak kena topup .. lepas tu kita dah tahu kaple haram kita pergi buat.. haram kan nil pernah cakap dalam 1 entry .. kaple tak haram cuma kita haramkan kaple jadi mausk hukum haram... sebab kita bercakap tanpa tujuan

sebleum bercinta .. kita sreing solat .. sering kusyuk .. sering baca quran bila dah bercinta sibuk 24 jam dengan handphone.. walaupun kita cakap pada kekasih kita nak solat .. dia pula tunggu tetapi kita kadang kadang nak cepat takut dia sibuk jadi .. apa yang dah jadi selain kita tergelabah nak terburu buru nak habiskan solat.. dah kemana kita ??

cakap bercinta boleh seimbangkan .. hanya manusia... tapi ALLAH lain,.. tapi kenapa kita dah makin jauh jarak dengan ALLAH .. itu orang sekranag cakap kalau bercinta jangan 100% kena ada ragu ragu juga takut tersungkur., sebab kita dah lama hidup jumpa orang lain2... mungkin jodoh kita yang dikatakan jodoh kekasih kita itu bukan milik kita.. awal awal ja berjanji nak keluar nak itu ini..

bila madu diambil sepah dibuang.. dan boring,, jadi jangan ... mudah .. bertepuk sebelah tangan...

Bila dah putus AWAK BEBAS ... amin :)



Kata-kata Motivasi Setelah Putus Cinta - Move On!

Pasti anda sudah pernah melalui situasi putus cinta.

Sungguh perit, bukan? Tatkala putus cinta, anda perlu motivasi untuk bangkit meneruskan kehidupan.

Justeru, untuk itu anda perlukan kata-kata motivasi setelah putus cinta yang saya kongsikan dalam artikel motivasi kali ini.

Hidup anda tidak akan berakhir jika anda putus cinta. Ya, saya faham putus cinta memeng memeritkan perasaan.

Mana tidaknya, orang yang kita sayangi, orang yang kita cintai, orang yang kita rindui kini bukan lagi orang yang istimewa di hati seperti dulu.

Emosi paling perit untuk ditanggung adalah rasa kehilangan. Hidup kita terasa kosong.

Putus cinta menjadikan kita tidak ada semangat untuk hidup. Jika anda sedang dilanda situasi putus cinta sekarang ini, saranan saya usah berlama-lama di dalamnya.

Anda kena berfikiran dewasa. Kawal emosi. Walupun usia anda masih muda sekarang ini, anda perlu terima hakikat cinta anda putus ditengah jalan. Usah mengharap lagi.

Hidup kita ini ada pasang surutnya. Ada gembira. Ada duka. Sekejap gembira, sekejap duku. Orang yang sudah berkahwin pun tidak akan lepas dari pertelingkahan, pergaduhan, perbalahan.

Itu orang kahwin, inikan pula orang bercinta (yang belum lagi sah berkahwin).

Hadapilah situasi putus cinta dengan hati yang tenang, maksud saya perlu tenang kerana hidup perlu diteruskan.

Kita perlu berusaha mencapai sesuatu yang lebih penting kepada kita, misalnya kejayaan dalam kerjaya, kebahagiaan dalam perhubungan atau kecemerlangan dalam pembelajaran.

Bagaimana Untuk Berdepan Dengan Situasi Putus Cinta.


Caranya, lupakan kisah putus cinta itu, maafkan diri sendiri kemudian move on.

Lupakan situasi putus cinta itu kemudian pandanganlah ke hadapan. Masa depan anda lebih penting dari masa sekarang ini.

Apa yang sudah berlaku di masa lalu sudah tidak boleh diubah.

Tapi, anda boleh membentuk kebahagiaan cinta di masa akan datang dengan memilih untuk berubah mulai hari ini.

Anda akan menemui cinta lain di masa akan datang. Anda tidak akan menikmati perhubungan itu dengan bekas kekasih anda tapi dengan orang baharu. Maka, lebih baiklah lupakan kisah lampau lalu mulakan hidup baharu dengan orang baharu itu.

Usah bandingkan perhubungan anda dengan orang baharu itu dengan perhubungan cinta yang putus di masa lalu.

Yang dulu, dululah. Biarkannya berlalu. Yang sekarang, sekarang. Pastikannya jitu.

Barulah ada kebahagiaan.
credit to : http://shueqry.blogspot.com/

Kata Kata Motivasi Bijak Putus Cinta
Karena patah hati mengajariku satu hal: cinta tak pernah salah memilih tempat dimana dia harus berada.

Kamu yg mengajariku akan indahnya jatuh cinta. Kamu pula yg mengajariku betapa sakitnya patah hati.

Terimah kasih barisan para mantan,kau telah mengajariku terlatih patah hati

Lebih baik merelakan dia meninggalkan aku, daripada mendapatkan cinta yang palsu.

Kau telah menjadi miliknya , tak sepantasnya ku rebut kau darinya , biarlah ini menjadi kisah cintaku.

Ketulusan cinta hanya dapat dirasakan mereka yang benar-benar mempunyai hati tulus dalam cinta

Aku mencoba ikhlas dari suatu kehilangan dan tersenyum dari suatu kesakitan.

Melupakan seseorang yang telah memberimu banyak kenangan indah adalah hal yang sangat suit. Tapi jika itu yang terbaik, relakanlah.

Ikhlas bukanlah pasrah menerima, tapi ikhlas adalah kekuatan besar untuk terus berusaha agar mendapat yang lebih baik.

Hanya karena ingin move on, bukan berarti kamu bisa menerima orang baru dihatimu tanpa mengenal terlebih dahulu. Kenali sebelum main hati.

Agar tak terluka, jangan terburu-buru ketika menentukan pilihan hati. Karena jika hati terluka, mungkin akan sembuh dalam waktu yang lama.

Tak akan bisa diulang waktu yang telah berlalu. Biarkan ia menghilang dan bersiaplah untuk sesuatu yang baru.

Ketika kamu bertemu seseorang yg pernah meninggalkanmu, berterima-kasihlah. Karena dia, kamu menemukan cintamu saat ini.

Jangan selalu tergantung pada orang lain. Itu hanya membuatmu lemah. Yakinlah, kamu lebih kuat dari yg kamu bayangkan.

Menjadi cinta pertama seseorang adalah sesuatu yg indah, namun tak ada yg lebih sempurna jika kamu menjadi cinta terakhirnya.

Tak salah jika kamu mencuri hati. Yang salah adalah membuang hati yang telah kamu curi itu.

Kamu tidak akan pernah menemukan dia yang tepat jika kamu tidak belajar untuk melepaskan dan beralih dari dia yang salah.

Hal yang menyakitkan dari melupakan adalah ketika kamu harus melupakan seseorang yang bahkan tak pernah kamu miliki.

Menyakitkan adalah saat kamu terus-terusan bercerita tentang orang lain tanpa mau mengerti perasaanku

lupakan masa lalu yang menyakitkan, bangkit dan kembalilah mengejar mimpi, sebab hari ini masih ada, keajaiban masih ada, masih ada Tuhan

jangan keseringan pergi ke masa lalu, agar saat masa depan mengetuk pintumu, kau hadir disana untuk menyambutnya

cari pacar jangan yang terlalu banyak perbedaan, sebab makin banyak perbedaan makin banyak pula pengertian yang dibutuhkan

berhati hatilah, kadang masa lalu yang buruk bisa menghalangi pandangan saat masa depan yang lebih baik mendatangimu

Hatimu memutuskan siapa yang bisa kau cintai, tapi sifatmu menentukan lamanya dia bisa mencintaimu

berhentilah membuang waktu dan cintamu pada orang yang salah, mulailah saja menerima kenyataan dan membuka lembaran baru

susah move on kadang karena slalu mengingat kenangan manis bersamanya, ikhlaskan saja dan mulailah mencari cinta baru

ikhlaskan dan berhentilah mencintai seseorang yang tak mencintaimu, sebab dirimu berhak disayangi dan dicintai

waktu memang bukan dokter yang baik yang cepat menyembuhkan luka, tapi dia adalah guru terbaik yang mengajarkan kita

tenanglah, Tuhan tak mungkin membiarkanmu berjuang menyembuhkan luka dan sedih hati, sendirian

Seburuk apapun masa lalumu, kamu selalu punya kesempatan meraih masa depan yang cerah

Aku tak sempurna, begitupun dirimu, jadi sebelum menilaiku periksalah kekuranganmu sendiri, lebih dulu

masa lalu adalah masa yg hrs kita lupakan , masa sekarang adalah masa yg harus kita jalani dan masa depan adalah masa yg harus kita nantikan

Lupakan kenangan pahit masa lalu, hindari ketakutan akan masa depan. Lakukan yg terbaik hari ini, berjuanglah untuk yang dicintai

lupakan masalalu dan tataplah masa depan, meskipun terkadang kita masih memikirkan masalalu

Lupakan mantanmu,jgn batasi dirimu untuk mendapatkan yg lebih baik! Masalalu masa terblakang

Gak perlu kamu sesali kesalahan masa lalu. Karna semakin lama kamu sesali, semakin lama kamu hidup dlm kesedihan. Maafkan, dan lupakan!

Mereka yg meninggalkanmu di masa lalu tak akan mungkin ada di masa depanmu. Lupakan mereka, temukan seseorang yg lebih baik.

Belajarlah untuk melupakan masalalu, karna masalalu itu akan menjadi penghalang di masa depan, walaupun masa lalu itu sulit di lupakan

Sekarang ya sekarang, dulu ya dulu. Masa lalu lupakan dan fokus dengan masa depan

Itulah informasi terbaru seputar Kata Kata Motivasi Bijak Putus Cinta, semoga artikel diatas dapat bermanfaat buat kalian semuanya. jadikan kata-kata mutiara bijak patah hati tersebut sebagai inspirasi untuk menjalin hubungan asmara yang lebih baik.
credit to : http://ikatakataromantis.blogspot.com/

semoga kalian suka . ! 

Wanita Darjatnya Tinggi dan Disayangi ALLAH SWT

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh

Wah alhamdulillah kepada ALLAH SWT kerana dengan izinnya jua Nil dapat kembali hari ini jam 2.20 petang untuk menaip .. Dan terima kasih YA ALLAH mungkin berkat Nil tubuhkan blog dan terbitkan post-post entry yang bermanfaat .. ALHAMDULILLAH berita gembira telah tiba... Nil dapat kerja .. InsyaALLAH .. amin semoga perjuangan Nil untuk beri ilmu yang baik-baik belaka untuk semua diredhai ALLAH .. dan kalian turut tersneyum bila melihat sahaja kepada tajuk yang Nil .. sediakan bersama isi-isi yang sangat mantap serta gembirakan hati semua

Wanita ia. Nil pon wanita dan tak boleh kita  menolak fitrah kita . Siapa cakap tak untung jadi lelaki sangat untung juga tapi dah tajuk khas untuk wanita Nil tak nak lah gabungkan .. Mungkin lain hari kita berbicara keistimewaan lelaki pula agaknya.. mungkin dalam special for muslimah...

Darjat wanita begitu tinggi sehingga disayangi ALLAH . kita mudah mendapat pahala justeru itu Nil sudah mencari apa bukti yang menujukkan kita disayangi dan patut beruntung.. Jangan sesekali mengubah fitrahnya


Seronok dan terharu nak buat entry Ni ...

Ya gambar yang bermotifkan bidadari syurga.. Sejak kita lahir sehingga kita bujang dan berkahwin dan mati pun kita sentiasa dapat pahala..

Kita perlulah jaga adab kita akhlak kita . Jika kita bermula sebagai seorang wnaita yang tidakk bertudung walaupun kita baik.. orang akan pandang buruk dahulu baru mencari yang baik.. yang manakah elok.. kalau kita bertudung orang sah sah anggap kita baik walaupun belum tahu kita bagaimana.. memang kita ada yang buruk tapi mana lebih baik..

Contohnya , dalam hidup nil sendrii.. sebagai contoh.. ingin berkongsi juga.. berani berkongsi sebabb baru sahaja minggu lepas habis stpm.. jadi dah tak payah sekolah jadi boleh renung kembali lah
kita smeua tahu alam persekolahan lah yang menentukan kita bagaimana.. kalau kita dha terpengaruh dnegan budaya rakan-rakan.. mungkin kita tak akan dapat berpatah balik kecuali kita menjadi diri sendiri dan berpendirian..
dulu Nil juga hampir ke arah yang teruk.. masuk sahaja Fom1 .. mulalah kain naik atas.. tocang punya tinggi jalan kononnya gaya minah rempit.. tapi Nil sempat berbudaya seperti itu dan merasakan bagaimana walaupun hanya sehari.. 2 jam.. selepas 2 jam Nil terus labuhkan semula.. sebab WAJAH ibu bapa yang datang dalam minda nil ketika itu. sejka itu Nil dihormati,, jarang sekali bercakap dengan lelaki di sekolah.. walaupun kawan tetapi hanya yang penting sahaja

Itulah Nil... jadi Nil jadikan diri sendiri sebagai idola.. kalau Kita buat salah keturunan kita juga ikut .. klau bukan anak kita.. cucu kita dan selanjutnya,,, ingatlah.. jangan buat benda butuk .. nanti kita sebegitu.. dan kalau kita yang jenis bercinta di belakang pintu kelas billik darjah.. mesti kita akan cakap
"alamk apa aku dah buat dulu" Jadi untuk adik-adik gunalah... prinsip TIDAK BERCINTA di sekolah elak kita jadi wanita yang rugi.. wallahualam...

Nil ada jumpa slideshow ni.. dari ustzah yang amat dikenali.. best ...

Bunga yang kembang dan cantik itu jarang yang wangi…

Begitulah juga orang yang cantik; kebanyakannya jarang berbudi.
Apabila si gadis dipuji dengan kata-kata, “kamu ni cantiklah,” maka akan menguntumlah sekuntum senyuman dibibirnya dan berbungalah hatinya. Tersipu-sipulah dia.
Ah… siapa yang tidak seronok bila dikatakan cantik dan menawan? Begitulah resam manusia,
seronok bila dipuji kecewa bila dikeji.
.
Tetapi lain halnya bagi si mukmin yang merasa dirinya miskin dengan Tuhannya.
Terasa kerdil tatkala berhadapan dengan pujian dan sanjungan manusia.
Wanita yang cantik selalu ditimpa ‘perasan’ kerana sedar dirinya punya kelebihan.
Kata orang, wanita cantik banyak mahunya. Diri rasa bangga, seisi dunia mahu digenggamnya.
Kalau ia seorang gadis dirinya sanggup menjadi tukaran dengan wang yang beribu.
Ada pula yang rela menjadi andartu. Hidup liar bak merpati, senang didekat dan ditangkap lari.
.
Jika dia seorang isteri yang sedar dan bangga dengan kecantikkannya maka suamilah yang menjadi mangsa.
Si suami selalu melutut dan kalah dengan kehendak dan karenahnya.
Lebih malang jika si suami pula suka akan kecantikan isterinya.
Ia menyayangi isteri atas dasar kecantikannya.
.
Jadilah laksana Nakhoda
Ke mana diarah di situlah perginya,
alangkah dayusnya dia.
.
dan meragam seandai kemahuannya tidak tercapai, mengugut,
merajuk hendak balik kampung atau minta cerai.

Alangkah indahnya jika si isteri tadi,
kecantikannya digunakan untuk meniup semangat jihad ke lubuk hati mujahidin.
Ketahuilah, keutamaan dan nilai diri seorang wanita sama ada cantik atau tidak adalah pada akhlaknya.
Andai dia seorang isteri, ketaatannya pada suami adalah akhlak yang indah.
Wanita yang cantik tetapi tidak berbudi pekerti tinggi,
lebih-lebih lagi isteri yang cantik yang derhaka pada suami adalah ibarat bunga raya.
Cantik warnanya, harumnya tiada.
.
Sebaliknya wanita yang kurang cantik tetapi berakhlak mulia, taat suaminya,
sentiasa mencari keredhaan-Nya, ibarat bunga cempaka.
Tiada rupa tetapi harumnya memikat jiwa.
Antara bunga raya dan bunga cempaka pastilah cempaka diminati orang.
Kasihan si bunga raya, tidak dijual atau dipakai orang.
Ibarat gadis murahan yang mempertontonkan kecantikan.
Konon nanti ada yang berkenan tetapi tidak sedar diri jadi mainan.
.
Wanita yang kurang cantik pula jika tidak berakhlak akan meyakitkan hati dan mata.
Ibarat bunga yang tidak cantik tidak pula harum dan wangi.
Maka tiadalah apa-apa tarikan dan keindahan padanya.
.
Usah bangga dan usah pula risau akan paras rupa untuk merebut kasih sayang manusia.
Tetapi marilah berlumba-lumba untuk menjadi wanita yang bertaqwa dan berakhlak mulia.
Nescaya disayangi Allah serta makhluk-makhluk-Nya.
Seharusnya diri yang dikurniakan Allah dengan nikmat kecantikan sentiasa resah jiwanya.
Bukan kerana takut luput kurniaan itu dari dirinya.
Bukan jua kerana ada yang iri hati dan mahu menganiayai atau menandingi kejelitaannya.
.
Resah adalah kerana menghitung pahala-pahala yang tinggal akibat pujian dan sanjungan manusia yang bakal menjerumuskan dirinya ke jurang neraka.
Mengira-ngira bagaimana untuk meruntuhkan gunung mazmumah
(sikap negatif) akibat dari kecantikan diri yang dijulang bagaikan mahkota.
Apa lagi jika kecantikan itu hidangan setiap insan, cantik indah tetapi hina terdedah.
Menjadi mainan nafsu dan syaitan.
Bersyukur dengan segala nikmat Tuhan.
Baik buruk, cantik hodoh itu adalah pemberi-Nya.
Yang berwajah cantik atau hodoh sama-sama perlukan persediaan.
Akan tiba saatnya jua di mana yang berwajah cantik indah dikerumuni oleh cacing
dan ditimbusi tanah di liang lahad yang gelap lagi sunyi.
Tatkala itu bersandinglah manusia dengan kematian.
.
Apakah baru di kala itu mahu diucapkan nikmat iman dan Islam itulah sebesar-besar pemberian Tuhan?
Baru sanggup berjuang, berkorban apa saja demi mendapatkannya?
Sebelum segala-galanya terlewat sama-samalah kita mendaki anak-anak tangga menuju ke puncak taubat.
Asal manusia adalah  dari setitis mani yang hina.
.
Sehina itulah pula dirimu wahai wanita.
Kenangilah nasib diri di hari penghisaban.
Segala pinjaman Tuhan itu,
untuk apa digunakan.
.
Lunakkan hati, tenangkan perasaan. Lihatlah ke seluruh penjuru alam.
Di mana saja mata menjurus di sana ada tanda keagungan Tuhan.
Dongakkan kepala ke langit biru, tundukkan wajah ke bumi yang hijau.
Saksikanlah kilauan mentari, percikan cahaya bulan dan bintang.
Langit yang dijadikan-Nya tidak bertiang, gunung-ganang tidak berpancang.
Usah terlena dibuai keindahan, sesungguhnya pada segalanya itu terkandung pengajaran:
Dan apa sahaja nikmat yang ada padamu dari Allahlah datangnya, dan bila kamu ditimpa kemudaratan maka hanya pada-Nyalah kamu meminta pertolongan.” (Surah An-Nahl: 53)
  Andhika Al-Banjari Mtp

credit : http://akuislam.com/
Siapa kata jadi perempuan itu senang?
Perlu tutup sana, tutup sini,
Cuba lihat budak lelaki, pakai baju pagoda pun orang tidak bising.
Perempuan. Stoking perlu pakai.
Cuba suruh budak lelaki jadi perempuan satu hari.
Pasti menangis air mata darah, kerana tidak tahan bertutup semua.
Tetapi, perempuan sentiasa sabar. Tengah panas masih boleh lagi memakai jubah.
Hebatkan perempuan?
Siapa kata jadi perempuan itu senang?
Tiap-tiap bulan, mesti ada penyakit. Hendak pergi kelas pun susah.
Kalau boleh, masa tengah jalan merasakan hendak meraung kerana kesakitan.
Cuba lihat budak lelaki , mereka nampak gembira. Kadang-kadang setahun sekali pun susah dapat sakit, tetapi sekali sakit, merungut bagai tidak ingat dunia.
Tetapi, perempuan hidup berpuluh-puluh tahun dengan penyakit tiap-tiap bulan, masih boleh tersenyum menyimpan kesakitan yang dialaminya.
Hebatkan perempuan?
Siapa kata jadi perempuan itu senang?
Hati ini Allah S.W.T jadikan sangat lembut.
Hati cepat sensitif.
Cuba lihat orang putus cinta. Kebiasaannya perempuan yang paling susah hendak lupa.
Lelaki selepas putus cinta cepat mencari pasangan baru.
Cuba pergi wayang tengok cerita Hindustan, siapa yang paling teruk menangis?
Perempuan bukan? Lelaki masih boleh ketawa.
Sungguh lembut hati perempuan. Tetapi dengan hati yang lembut itu perempuan dapat mengkagumkan lelaki. Hebat tidak perempuan?
Siapa kata jadi perempuan itu senang?
Apabila hendak keluar ke mana-mana, sentiasa ketakutan. Kerana berita asyik-asyik keluar cerita orang kena rogol, kena culik.
Lelaki pukul dua pagi masih boleh keluar minum kopi tengok bola.
Siapa kata jadi perempuan itu senang?
Jika dirogol, perempuan disalahkan kata tidak jaga pakaian,
Apabila buang anak, perempuan disalahkan cakap berhati binatang,
Apabila buat salah sikit, kena marah dengan suami,
Apabila bising terlebih, kena label perempuan tidak sopan
Betapa susah hendak jadi perempuankan?
Disebabkan susahnya hendak jadi perempuan inilah, ramai perempuan yang merajuk dengan Allah.
Mereka berkata, Allah S.W.T tidak adil.
Mengapa AllahS.W.T lebihkan lelaki?
Mengapa perempuan perlu dengar cakap suami?
Mengapa syurga perempuan terletak di bawah kaki suami?
Walhal jadi perempuan itu sangatlah susah. Bak kata orang, hendak jaga sepuluh anak lelaki, tidak susah seperti menjaga seorang anak perempuan.
Disebabkan perasaan negatif pada Allah S.W.T ini, ramai perempuan di luar sana yang ditolak.
Mereka pakai pakaian yang tidak menutup aurat dengan alasan, 'lelaki tak payah tutup pun!'
Mereka berani bertepuk tampar dengan lelaki. Mereka sanggup gadaikan diri mereka kerana percaya dengan janji manis kekasih yang busuk hati.
Kasihan pada mereka bukan?
Disebabkan fikiran yang negatif terhadap Allah S.W.T, mereka sanggup rosakkan diri mereka.
Mereka berkata mereka lakukan seperti itu kerana Allah S.W.T tidak adil.
Persoalannya sekarang,adakah benar Allah S.W.T tidak adil pada perempuan?
Betul, syurga perempuan terletak di bawah kaki suami.
Tetapi, cuba ingat kembali, syurga seorang anak lelaki terletak di bawah kaki siapa jika bukan pada kaki ibunya?
Betul, isteri kena ikut cakap suami.
Tetapi, seorang anak lelaki perlu taat pada ibunya tiga kali lebih utama daripada ayahnya.
Tidak adil lagikah Allah S.W.T pada perempuan?
Allah bukan setakat adil, tetapi Allah itu sangat sayang pada perempuan.
Untuk lelaki, syurga isterinya terletak di bawah kakinya.
Jika paling banyak lelaki ada empat orang isteri.
Cuma ada empat orang yang syurganya bergantung pada seorang lelaki itu.
Tetapi perempuan, ditakdirkan ada lima belas orang anak lelaki.
Bermakna ada lima belas orang yang syurganya terletak pada seorang perempuan itu.
Masya-Allah, hebatnya perempuan bukan?
Mengapa perempuan hebat?
Kerana kasih sayang Allah S.W.T yang menjadikan kita hebat!
Cuba didengari pula lagu-lagu yang berkumandang pada radio.
Banyak lagu berkaitan perempuan bukan?
Jarang kita dengar lagu berkaitan lelaki.
Sayang sungguh Allah S.W.T itu pada perempuan, hingga perempuan dikasihi seperti itu sekali di dunia ini.
Lihat pula apabila seorang lelaki berjaya.
Orang akan berkata, 'Disebalik kejayaan seorang lelaki terdapat seorang perempuan di belakangnya.'
Kita tidak pernah dengar orang berkata, 'Disebalik kejayaan seorang perempuan terdapat seorang lelaki di belakangnya.'
Sungguh hebat Allah S.W.T jadikan perempuan itu.
Masih tidak adil lagikah Allah S.W.T pada perempuan?
Hakikatnya, Allah S.W.T terlampau adil pada perempuan.
Disebabkan susahnya hendak menjadi perempuan ini, perempuan senang hendak masuk syurga. Berdasarkan satu hadis :
"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai." (Hadis Riwayat Ahmad)
Tidak adil lagikah Allah S.W.T pada perempuan?
Oh perempuan, sedarlah.
Betapa sayangnya Allah S.W.T pada kita. Betapa cintanya Allah S.W.T  pada kita.
Tetapi, mengapa kita rosakkan diri kita kerana fikiran-fikiran negatif yang tidak berasas pada Allah S.W.T?
Allah S.W.T jadikan perempuan itu sebagai hiasan dunia.
Bayangkan, dunia yang besar ini, dunia yang cantik ini, kita jadi hiasannya.
Seindah-indah hiasan itu adalah wanita solehah.
Betapa ruginya kita sekiranya ditolak menjadi seindah-indah perhiasan dunia bukan?

Hukum Berpurdah !

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh !

Jumpa lagi ya , dalam ENTRY sepcial ni , Mesti ramai yang nak tahu . Ramai yang teringin Nil pon teringin.. Tapi tak baik kalau kita cakap tak dapat Hidayah nak pakai .. sebab ALLAH sentiasa beri hidayah dan kita pon tahu kita perlu menutup aurat .. Tetapi adakah purdah atau maksudnya wajah juga perlu ditutup .. Ha... !


Jalan punya jalan jumpa sebuah blog . manis owner blog tapi maaflah Nil tak berani nak copy gambar beliau disebabkan beliau adalah permata yang tidak ternilai.. wanita solehah . tak baik kita tambah dosanya lekat lekit wajahnya untuk tontonan cukup la Nil creditkan beliau sahaja :)

Ulama terdahulu dikalangan mazhab Hanafi, mazhab Maliki dan mazhab Syafie dalam pendapat yang lemah disisi mereka telah berpendapat bahawa wanita boleh membuka muka dan tapak tangannya. Had muka adalah dari tempat tumbuh rambut (kebiasaannya) sehingga dibawah dagu dari segi panjang. Dari segi lebar adalah diantara dua cuping telinga.
Ini juga pendapat sebahagian sahabat dikalangan Ibnu Abbas, Ibnu Umar dan sebahagian tabi’ien seumpama Sa’id bin Jubair dan ‘Ata.Kata-kata ulama tafsir yang menyokong pendapat ini. Dalam mentafsirkan ayat 31 surah an-Nur, Imam at-Tobari telah berkata: “Pendapat yang paling benar ialah pendapat yang mengatakan bahawa perhiasan wanita yang zahir yang boleh ditunjukkan ialah muka dan tapak tangan. Ia termasuklah celak, cincin, gelang dan inai.

Imam al-Jassas dalam mazhab Hanafi telah berkata: Diriwayatkan dari Ibnu Abbas, Mujahid, ‘Ata yang mengatakan maksud ayat tersebut (ayat 31 surah an-Nur) adalah sesungguhnya muka dan tapak tangan, inai dan celak termasuk dalam perhiasan zahir yang boleh ditunjukkan.

Imam Abu Bakar bin al-Arabi dari mazhab Maliki telah berkata ketika mentafsirkan ayat yang sama:“Perhiasan zahir yang dibenarkan untuk ditunjuk ada dua bahagian. Perhiasan zahir yang asal dan yang dibuat. Yang asal adalah mukanya yang asal bagi kecantikan dan keelokan semula jadi. Perhiasan yang dibuat adalah apa yang cuba dilakukan wanita untuk mengelokkan kejadiannya seperti pakaian, barang kemas, celak dan inai.

Dalam ayat yang sama, ibnu kathir dari mazhab Syafie menyatakan:“Berkemungkinan Ibnu Abbas dan orang yang mengikutinya telah mentafsirkan ayat “Melainkan perhiasan yang zahir (boleh ditunjukkan).” Adalah muka dan tapak tangan. Ini adalah pendapat yang masyhur menurut jumhur ulama.

Kata-kata ulama fekah yang menyokong pendapat ini.

Al-Qaduri dari mazhab Hanafi telah berkata: “Dan haram seorang lelaki memandang perempuan yang bukan mahram melainkan muka dan tapak tangan.”

Ad-Dirdiri dari mazhab Maliki dari mazhab Maliki telah berkata:“Aurat perempuan yang merdeka bersama lelaki yang bukan mahram adalah semua melainkan muka dan tapak tangan.”

Imam at-Tohawi dari mazhab Hanafi berkata: “Ditegah wanita muda mendedahkan muka kerana ditakuti fitnah, bukan kerana ianya aurat.”

Syed Muhammad Zaki Ibrahim berkata: “Menutup muka dengan niqab yang menutup semua muka adalah perkara yang bukan wajib dan bukan sunat yang kuat tetapi ia adalah hanya perasaan dan emosi peribadi sahaja.”

Pendapat kedua:Haram mendedahkan muka dan tapak tangan. Ini adalah pendapat mazhab Hambali dan sebahagian mazhab Syafie.

Syeikh Mansur bin Yunus al-Bahuti berkata: “Wanita yang merdeka seluruh tubuhnya adalah aurat didalam solat sehinggalah kuku dan rambutnya. Ini berdasarkan sabda Nabi saw “Wanita adalah aurat” Hr Tirmizi.”


Syeikh Sulaiman al-Jamal dari mazhab syafie berkata: “Aurat wanita dihadapan lelaki yang bukan mahram adalah seluruh badan.”

Menutup muka kerana timbulnya fitnah.Para ulama empat mazhab bersepakat bahwa wajib wanita menutup mukanya kerana takut fitnah dan berlakunya keburukan.

Imam Kauthari ra berkata: “Pendapat ulama yang mengharuskan menunjukkan muka adalah sekiranya tidak timbulnya fitnah.”

Kesimpulannya.. Ini adalah perkara yang khilaf dikalangan ulama. Kita hendaklah terbuka dalam masalah khilaf yang kuat dikalangan ulama.

credit to : http://kekuatanputeri.blogspot.com/

Dan ada jugak sumber yang Nil jumpa kalau nak tahu lebih detail sila ke sini 
http://syahirul.com/purdah-niqab-mengikut-empat-mazhab/

semoga sahabat semua seronoklah ye . kalau ada request apa apa boleh lah bagitahu Nil ye.. kalau nak letak entry islamik pon boleh .. emailkan ye
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...