Friday, February 20

Penulis Juga adalah manusia yang dekat kepada neraka !

Assalamualaikum


Penulis Juga adalah manusia yang dekat kepada neraka !
Actually apabila Nil tengok je ayat tu , apa yang keluar dari mulut Nil.. MasyaALLAH , namun betullah semuanya disebabkan tingkah laku kita . Sebelum ni pon Nil dah rasa semacam bila Nil ada buat review dan berita. Tapi setakat ni berita atau gosip dah tak ada dalam blog Nil. yang ada pon smeua mengenai cara-cara solat dan sebagainya.

Memang seorang penulis dekat dengan negara. Dulu kita pernah cakap dan fikir bahawa seorang peguam atau hakim yang menetukan kesalahan seseorang untuk dihukum merekalah adalah penghuni atau sebelah kaki mereka sudah ke neraka. Bukan pasti tapi wallahualam . Hanya ALLAH yang tahu tetapi kerjaya itu cukup menyeksakan hati dan jiwa kita tambah-tambah jika hati kita sangat lembut, siapa dah pernah masuk mahkamah tahulah.. Nil pon banyak kali.. ada macam macam dugaan hidup.. berderao air mata. Tapi ank buat macam mana itu kerjaya mereka. Jadi risau bagi kita untuk menjadi pembela bila orang dah bayar untuk kita cuba bela orang lain yang mungkin kita tahu bersalah namun kita cuba untuk cakap dan menangkan kes itu kepada tak bersalah.

Sungguh sungguh , bukan penulis tu sekadar kita bayangkan menulis novel, menulis surat khabar. tapi penulis yang menulis dan sebarkan kepada umum. Itu kita automatik dah tahu. Penulis akan menulis dan sebarkan. Bukan  kita sahaja baca tapi semua orang .. sleuruh manusia . Ha! Take it. Jadi penulis dan soerang blogger kan namanya penulis. Menyampaikan maklumat haruslah sahih. Tulis di lama web instagram dan facebook kalau kita sebarkan maksudnya kita ni penulis la...

Itulah aib orang kita kena jaga. Kadang-kadang kita gaduh dengan kawan-kawan dengan family sepupu sepapat namun kita hebahkan , kan tak baik. jadi automatik dikatakan penulis dekat ke neraka. kita belum tahu mungkin yang Like hanya 2 orang yang baca dan capai 100 orang jika friends kita lebih... smeua main baca ja mana nak komen... tup tup bergaduh .. kita pon tak tahu dia dah baca..

Itulah kekadang Nil ada tengok setengah blog bukan nak cakap tapi terus tohmah orang terus update viral.... yelah kekadang entry tu cuma buat nak dapat hits ramai.. kalau tak pasal kita otw nak pergi mana mana.. password dan email sorang pon tak tahu.. facebook smua kita tak wasiatkan untuk sesiapa tahu.. diorang tak boleh buat apa. selagi di blog kita penuh dnegan fitnah gosip yang tak penting.. letak gambar wnaita yang seksi tak pakai tudung.. walaupun pakai walaupun kita review... kadang-kadang kita sedang install dosa kita.. tengah kita dimandikan mayat ada 10 orang sedang tengok blog kita yelah... kita kan femes.... itulah dosa mengalir tanpa kita buat. free je.. cuba kalau kita tulis benda baik... tersneyum je .. sjeuk je air kita dimandikan.. sejuk tersneyum je ketika di kafankan... 

fikirlah.. penulis kalau novel pon... kita kena tulis yang tak over .. pegang sana pegang sini sampai orang boleh bayangkan... jadi kita puncanya orang berdosa dan kita turut tanggung berganda dosa kalau 10000 orang beli novel kita. Tu takpala lagi kalau surat khabar penuh gosip.. habislah penulis tu... masyaALLAH .. sedarlah wahai manusia.. penulis memang dapat duit namun itu di dunia .. duit itu diberi untuk anak-anak family makan.. ingatlah ye.. jangan sangka judi riba itu haram.. namun tingkah laku dan sikap kita boleh ubah yang halal jadi haram.. wallahualam..





Menulis penuh dari hati jamin kamu ke syurga sleagi kamu mati .. orang baca cara-cara solat dan smeua yang baik-baik.. aku tak perlu risau lagi..

tinggalkanlah ilmu yang dimaanfaatkan untuk orang lain. sleagi dia manfaatkan kamu selesa tunggu.. saat kematian mu.. amin :)

penulis disayangi ALLAH :)


Ikhlas dari Nilam untuk smeua...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...