Friday, April 3

NURUL CAHAYA PELAJAR STPM DAN BLOGGER MUSLIMAH YANG BIJAK :)

Assalamualaikum :) Bismillahhirrahmanirrahim wahai sahabat Nil tersayang

Hermm dah lama dah nak Review ni , diorang yang review Nil dulu.. NurulCahaya. !
Blogger ! Pelajar Stpm :) Cun gitewww..

Klik 

Terima kasih nurul cahaya sebab bagi keizinan untuk Nil korek rahsia Nurul ye , Nil pon kenal nurul bila kami sibuk je menyoal dalam group STPM , dekat situ kami mula mengenali. Dan yang Nil ingat Nil kenal dia seorang blogger jugak. 

Pernah satu hari tu , suatu malam tu , esok exam sejarah Final sem 3 . Nak habis dah , Tiba-tiba kami amik suggestion untuk study long distance . HAHAH SJJ . haha Study jarak jauh. Orang nogoqi sebenarnya. Tahu kami buat macam mana ? HAHA , merakam suara dalam facebook Eh wassap kot. MasyaALLAH ingat-ingat Lupa..

Ok terdetik dan berputik cinta antara kami. esok tu , apa yang kami bincang malam tu keluar. Lawak lah juga. First Time nogoqi dengan penang . Utara selatan . Buddyz digi bhahahaha

Ok Nil ada tengok blogger cun ni review nil..




Tudiaaa Ha , apa yang dia cerita tu , Korang kena baca Full . mana boleh nak bagi full tak suprise la.. Jum .. p baca .. Eh .. pada akhir entry ni ada link ke entry beliau ..

Sebelum Tu Yuk kenali siapa beliau.. 

First sekali thnkz cuz dah bace mengenai Nurul... Hehhee.. Before that, Klik sini untuk mengetahui kisah kehidupan Nurul Tajuk kali nie ialah Inilah Diriku... Erm.... Nie ialah Gambar Nurul time Nurul kecik smpai dh besar yang dah tua bangka nie.... ahahaa... Inilah Aku.... Di saat inilah aku mengenali dunia.. Di saat inilah aku mengenali insan yg pertama aku lihat.. iaitu kedua ibu bapaku.... Alhamdulillah aku dilahirkan dalam keadaan normal.... Kalau di saat itu aku tahu aku akan menempur pancaroba dunia dan dosa2 yg akan ku pikul, pasti di saat itu aku tidak mahu mengenali apa itu "DUNIA" Namun hari demi hari... Aku membesar dengan penuh tangisan.... Kerana tangisan itulah aku sentiasa memikul beban seorang diri.... Kerana tangisan itulah yang membawa aku maju kehadapan sehingga sekarang ini..... Foto kecil ini sewaktu aku dalam lingkungan usia 4 tahun.... Aku dilahirkan sebagai seorang pendiam dan tidak mahu berkata-kata... Sehingga jiran tetangga ku mengatakan aku adalah seorang "BISU" Hari demi hari sehingga aku pergi ke alam persekolahan tadika... Aku disekolahkan di sekolah tadika JAIM Peringgit, Melaka... Di sana aku mendapat pendidikan awal dan mengenali A,B,C.. 1,2,3..dan juga ALIF,BA,TA... Pada usiaku 2 tahun aku dikurniakan seorang adik lelaki.. Alhamdulillah, kerana aku tidak lagi kesunyian dan tidak lagi bermain "ANAK PATUNG" sebagai adik... Aku dididik agama sejak kecil lagi.... Namun, pada dahulunya aku memang cemburu apabila melihat kawan-kawanku tidak memakai tudung..... Tetapi dengan kehendak ibuku, dia tetap melarangku untuk berbuat demikian..... Pernah juga aku membangkang kerana tidak mahu bertudung kerana ingin berfesyen seperti anak-anak muda sekarang..... Tetapi aku tahu, suatu hari nanti aku akan mengetahui kenapa aku harus memakai tudung...... Foto ini ketikaku masih bersekolah di tingkatan 5 Aku tahu sedikit demi sedikit dan dijinak-jinakkan ilmu agama... Aku disekolahkan di sekolah agama bermula tadika dan sambung pula ketika aku darjah1 sehingga darjah 6.... Aku hanya berbekalkan duit makan "SERINGGIT" untuk sekolah pagi dan petang..... Memang penat kerana aku terpaksa berjalan kaki pergi dan balik sekolah...... Aku juga pernah diberi pendidikan di sekolah Tahfiz selama 3 tahun.... Setelah itu, aku berhenti kerana aku tidak mempunyai cukup wang... Pada sekolah Menengah, aku bersekolah di sekolah harian.. SMK Tun Tijah,Melaka..... Aku mendapat pendidikan di situ.... Pelbagai cabaran yang telah ku tempuh... Disebabkan aku seorang pendiam, aku diinjak..Aku dihina.... Tambahan lagi aku seorang yang bukan lahir daripada keluarga yang cerdik/pandai.... Tidak mengapa.... kerana aku mempunyai beberapa orang sahabat yang sudi berkawan denganku.... Dengan merekalah aku bergurau senda... Dengan merekalah aku dapat berbicara..... Terima Kasih sahabat.... Foto semasa aku tamat SPM Setelah tamatnya SPM, aku bekerja di syarikat MAWAR... Aku bekerja menjual tudung2... Aku bekerja di sana bersebab... Tetapi tidak mengapa..Kerana aku sudah melupakan sebab2 tersebut... Walaupun pahit dan kini telah ku telan..... Inilah aku sekarang... Masih lagi gadis biasa.... Cita2 aku ingin menjadi anak dan isteri yang solehah.. Aku akan cuba sedaya upaya..... Biarlah kenangan berlalu begitu sahaja.... Perkara yang datang biarlah ia menjadi pedoman hidup.... Pengalaman mengajar kita erti segala2nya.....


Ok Jumm baca bingkisan beliau untuk Nil :)


3 comments:

Azah Farahin Abdullah said...

Menariknya entry awak ni, bila baca yang atas rasa nak baca crita seterusnya tu xsbr2. hehe. Anyway nice blog awak. Ada tutorial utk blog x?

Nilam syapina said...

Tutorial tak ada sis .. Islamik ada kalau nak nil buatkan.. Sis .. Request

Strawberriy Coklat said...

Waaaa.. tengkiu dah review.... terasa malu pulak, hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...