Friday, May 29

PERLUKAN SPONSOR UNTUK CONTEST ATAU GA ? CALL ME !! NAK JOIN

Assalamualaikum :) Bismillahhirrahmanirrahim


Teringin nak bagi sponsor untuk kalau ada contest dan giveaway di blog !
Adalah rekaan tudung Nil sendiri mana tahu ada yang nak pakai raya.
1 SET rawatan tradisional untuk Kulit


Siapa perlukan sponsor contact Nil boleh ?

|

|


|


|


|


|




|





Facebook nil : https://www.facebook.com/puanmudahimawary

Wednesday, May 27

HUKUMAN KEPADA PENZINA

Assalamualaikum :) Bismillahhirrahmanirrahim

Demikianlah besarnya bahaya dosa zina, sehingga Ibnul Qayyim, ketika mengulas tentang hukuman bagi penzina, berkata: “Allah telah mengkhususkan hadd (hukuman) bagi pelaku zina dengan tiga kekhususan iaitu:
Pertama, hukuman mati secara hina (rejam) bagi pezina kemudian diringankan (bagi yang belum nikah) dengan dua jenis hukuman, hukuman fizikal yakni dirotan seratus kali dan hukuman mental dengan diasingkan selama satu tahun.
Kedua, Allah secara khusus menyebutkan larangan merasa kasihan terhadap penzina. Umumnya sifat kasihan adalah diharuskankan bahkan Allah itu Maha Pengasih namun rasa kasihan ini tidak boleh sehingga menghalang dari menjalankan syariat Allah. Hal ini ditekankan kerana orang biasanya lebih kasihan kepada penzina daripada pencuri, perompak, pemabuk dan sebagainya. Di samping itu penzinaan boleh dilakukan oleh siapa sahaja termasuk orang kelas atasan yang mempunyai kedudukan tinggi yang menyebabkan orang yang menjalankan hukuman merasa enggan dan kasihan untuk menjalankan hukuman.
Ketiga, Allah memerintahkan agar pelaksanaan hukuman zina disaksikan oleh orang-orang mukmin dengan maksud menjadi pengajaran dan memberikan kesan positif bagi kebaikan umat.
Beberapa Perkara Penting Yang Perlu Diperhatikan
1- Orang yang berzina dengan banyak pasangan lebih besar dosanya daripada yang berzina hanya dengan satu orang, demikian juga orang yang melakukanya berkali-kali dosanya lebih besar daripada yang melakukannya hanya sekali.
2- Penzina yang berani melakukan maksiat ini dengan terang-terangan lebih buruk daripada mereka yang melakukannya secara sembunyi-sembunyi.
3- Berzina dengan wanita yang bersuami lebih besar dosanya daripada dengan wanita yang tidak bersuami kerana adanya unsur perbuatan zalim (terhadap suami wanita), boleh menyalakan api permusuhan dan merosak keutuhan rumah tangganya.
4- Berzina dengan jiran lebih besar dosanya daripada orang yang jauh rumahnya.
5- Berzina dengan wanita yang sedang ditinggalkan suami kerana perang (jihad) lebih besar dosanya daripada dengan wanita lain.
6- Berzina dengan wanita yang ada pertalian darah atau mahram lebih jahat dan hina daripada dengan yang tidak ada hubungan mahram.
7- Ditinjau dari segi waktu maka berzina di bulan Ramadhan, baik siangnya ataupun malamnya, lebih besar dosanya daripada waktu-waktu lain.
8- Kemudian dari segi tempat dilakukannya, maka berzina di tempat-tempat suci dan mulia lebih besar dosanya deripada tempat yang lain.
9- Pezina muhson (yang sudah bersuami atau beristeri) lebih hina daripada gadis atau jejaka, orang tua lebih buruk daripada pemuda, orang alim lebih buruk daripada yang jahil dan orang yang berkemampuan (terutama dari segi ekonomi) lebih buruk deripada orang fakir atau lemah.

KESAN KEPADA ORANG SELALU MELAKUKAN MAKSIAT @ BERZINA

Assalamualaikum :) Bismillahhirrahmanirrahim

Di antara akibat buruk dan bahaya tersebut adalah :
1- Dalam zina terkumpul bermacam-macam dosa dan keburukan yakni berkurangnya agama si penzina, hilangnya sikap wara’ (menjaga diri dari dosa), buruk keperibadian dan hilangnya rasa cemburu.
2- Zina membunuh rasa malu, padahal dalam Islam malu merupakan suatu hal yang amat diambil berat dan perhiasan yang sangat indah khasnya bagi wanita.
3- Menjadikan wajah pelakunya muram dan gelap.
4- Membuat hati menjadi gelap dan mematikan sinarnya.
5- Menjadikan pelakunya selalu dalam kemiskinan atau merasa demikian sehingga tidak pernah merasa cukup dengan apa yang diterimanya.
6- Akan menghilangkan kehormatan pelakunya dan jatuh martabatnya baik di hadapan Allah mahupun sesama manusia.
7- Allah akan mencampakkan sifat liar di hati penzina, sehingga pandangan matanya liar dan tidak terkawal.
8- Pezina akan dipandang oleh manusia dengan pandangan mual dan tidak percaya.
9- Zina mengeluarkan bau busuk yang mampu dihidu oleh orang-orang yang memiliki ‘qalbun salim’ (hati yang bersih) melalui mulut atau badannya.
10- Kesempitan hati dan dada selalu meliputi para pezina. Apa yang ia dapati dalam kehidupan ini adalah sebalik dari apa yang diingininya. Ini adalah kerana, orang yang mencari kenikmatan hidup dengan cara bermaksiat kepada Allah maka Allah akan memberikan yang sebaliknya dari apa yang dia inginkan, dan Allah tidak menjadikan maksiat sebagai jalan untuk mendapatkan kebaikan dan kebahagiaan.
11- Penzina telah mengharamkan dirinya untuk mendapat bidadari yang jelita di syurga kelak.
12- Perzinaan menyeret kepada terputusnya hubungan silaturrahim, derhaka kepada orang tua, pekerjaan haram, berbuat zalim, serta menyia-nyiakan keluarga dan keturunan. Bahkan boleh membawa kepada pertumpahan darah dan sihir serta dosa-dosa besar yang lain. Zina biasanya berkait dengan dosa dan maksiat yang lain sebelum atau bila berlakunya dan selepas itu biasanya akan melahirkan kemaksiatan yang lain pula.
13- Zina menghilangkan harga diri pelakunya dan merosakkan masa depannya di samping meninggalkan aib yang berpanjangan bukan sahaja kepada pelakunya malah kepada seluruh keluarganya.
14- Aib yang dicontengkan kepada pelaku zina lebih membekas dan mendalam daripada asakan akidah kafir, misalnya, kerana orang kafir yang memeluk Islam selesailah persoalannya, namun dosa zina akan benar-benar membekas dalam jiwa kerana walaupun akhirnya pelaku zina itu bertaubat dan membersihkan diri dia akan masih merasa berbeza dengan orang yang tidak pernah melakukannya.
15- Jika wanita yang berzina hamil dan untuk menutupi aibnya ia mengugurkan kandungannya itu maka dia telah berzina dan juga telah membunuh jiwa yang tidak berdosa . Jika dia ialah seorang wanita yang telah bersuami dan melakukan kecurangan sehingga hamil dan membiarkan anak itu lahir maka dia telah memasukkan orang asing dalam keluarganya dan keluarga suaminya sehingga anak itu mendapat hak warisan mereka tanpa disedari siapa dia sebenarnya. Amat mengerikan, naudzubillah min dzalik.
16- Perzinaan akan melahirkan generasi individu-individu yang tidak ada asal keturunan (nasab). Di mata masyarakat mereka tidak memiliki status sosial yang jelas.
17- Pezina laki-laki bererti telah menodai kesucian dan kehormatan wanita.
18- Zina dapat menyemai permusuhan dan menyalakan api dendam antara keluarga wanita dengan lelaki yang telah berzina dengannya.
19- Perzinaan sangat mempengaruhi jiwa kaum keluarganya di mana mereka akan merasa jatuh martabat di mata masyarakat, sehingga kadang-kadang menyebabkan mereka tidak berani untuk mengangkat muka di hadapan orang lain.
20- Perzinaan menyebabkan menularnya penyakit-penyakit berbahaya seperti aids, siphilis, dan gonorhea atau kencing bernanah.
21- Perzinaan menjadikan sebab hancurnya suatu masyarakat yakni mereka semua akan dimusnahkan oleh Allah akibat dosa zina yang tersebar dan yang dilakukan secara terang-terangan.

TIDAK BERDOSA JIKA SEMBUNYIKAN KISAH SILAM DEMI AIB SEORANG PENZINA, BERTAUBATLAH

Assalamualaikum :) Bismillahhirrahmanirrahim



Ada seorang wanita menyampaikan pertanyaan berkaitan taubat dari zina yang pernah dia lakukan. Berikut beberapa bunyi pertanyaannya: 

Adakah taubat bagi dirinya yang pernah melakukan zina berulang kali? 
Apakah dosanya bisa dihapuskan dengan amal-amal fardlu saja dan shadaqah ataukah dia harus melaksanakan ibadah haji untuk menghapuskan dosa besar yang pernah diperbuatnya? 
Apakah boleh seorang wanita pezina untuk membaca Al-Qur’an sesudah berniat untuk bertaubat? 
Dan ketika sudah bertaubat lalu menikah, apakah haram dia menutupi dan tidak menceritakan masa kelamnya itu kepada suaminya? Dan ketika dia hidup bersama pasangannya dengan kondisi seperti itu tidakkah itu termasuk membohongi pasangan? 
Jawaban: 

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah. Shalawat dan salam semoga terlimpah kepada Rasulullah beserta keluarga dan para sahabatnya. 

Wanita ini telah melakukan dosa yang sangat besar. Dia telah melanggar keharaman yang Allah tetapkan. Dan keharaman ini disebut oleh Allah dalam kitab-Nya dengan Fahisah (perbuatan hina/buruk). Maka wanita ini hendaknya bertanya kepada dirinya sendiri, bagaimana kalau seandainya Allah mencabut nyawanya sementara dia dalam keadaan seperti ini? Karenanya wajib baginya untuk bertaubat kepada Allah dengan taubat nasuha (taubat yang sungguh-sungguh). Dia juga harus bertekad untuk tidak mengulangi lagi dosa besar semacam ini. kemudian dia harus memperbanyak istighfar dan bershadaqah serta terus menjaga ibadah shalat dan doa. Semoga dengan semua ini Allah menerima taubatnya. Dan satu hal yang perlu dicatat, dia wajib untuk menutupi aib dirinya tersebut dan tidak memberitahukan perbuatan masa kelamnya kepada seseorang. Semoga Allah menutupi aib diri kita dan aibnya juga selama di dunia dan akhirat. 

Kami berpesan kepada wanita ini untuk bersyukur dengan sebenarnya atas karunia yang besar ini. Dan hendaknya ia tahu bahwa nikmat-nikmat Allah diperoleh melalui ketaatan dan akan hilang dan berkurang dengan kemaksiatan dan kemungkaran. Karenanya, baginya dan juga kepada kaum muslimin untuk selalu bersyukur kepada Allah atas nikmat-nikmat-Nya sehingga Allah akan menambah karunia-Nya. 

. . nikmat-nikmat Allah diperoleh melalui ketaatan dan akan hilang dan berkurang dengan kemaksiatan dan kemungkaran. . . 

Kami ingatkan kepada wanita ini untuk tidak berputus asa dari rahmat Allah. Dia Subhanahu wa Ta’ala berfirman, 

قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ 

“Katakanlah: “Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. Al-Zumar: 53) 

Sesungguhnya Allah sangat bahagia dan senang dengan taubatnya seorang hamba dan kembali kepada-Nya. Hanya saja semua itu harus disertai dengan niat yang tulus ikhlas karena Allah Ta’ala dan memperbanyak amal-amal shalih. Diriwayatkan dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Tatkala seorang laki-laki sedang berjalan di suatu jalan ditimpa rasa haus yang amat sangat, kemudian ia mendapatkan sumur. Iapun segera turun ke dalamnya, dan minum airnya. Setelah merasa cukup, ia segera keluar. 

Sekeluarnya dari sumur, ia mendapatkan seekor anjing yang sedang menjulur-julurkan lidahnya sambil menjilati tanah karena kehausan. Menyaksikan pemandangan ini, orang tersebut berkata: ‘Sungguh anjing ini sedang merasakan kehausan sebagaimana yang tadi aku rasakan.’ Maka iapun bergegas turun kembali ke dalam sumur dan mengisikan air ke dalam sepatunya. Lalu dengan mulutnya menggigit sepatunya itu hingga ia keluar dari sumur. Segera ia meminumkan air itu ke anjing tersebut. Allah berterima kasih (menerima amalannya) dan mengampuninya. 

Para sahabat bertanya: “Ya Rasulullah, apakah (perlakuan) kita kepada binatang-binatang semacam ini akan mendapatkan pahala?” 

Beliau menjawab: “Pada setiap makhluq yang berhati basah (masih hidup) terdapat pahala.” (Muttafaqun ‘alaih) 

Dalam riwayat al-Bukhari, “Maka Allah bersyukur kepada-Nya dan mengampuni dosanya serta memasukkannya ke dalam surga.” 

Dalam Shahihain, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Tatkala ada seekor anjing bolak-balik mengitari sebuah sumur, hampir hampir dia mati karena kehausan. Tiba-tiba seorang wanita pelacur dari golongan pelacur Bani Israil melihatnya. Dengan segera, wanita tersebut melepas terompah sepatunya. Lalu ia menampung air dengannya dan meminumkannya ke anjing tersebut. Dengan amalnya ini, dia diampuni (oleh Allah dari dosa-dosanya).” 

Dan sahnya taubat wanita tersebut tidak disyaratkan harus memberitahu kepada suaminya tentang perbuatan zinanya itu, jika Allah menutupi aibnya tersebut dan tidak menyingkapnya. Dan tidak memberitahukan perbuatan dosa kepada suami bukan termasuk perbutan dusta dan bohong. 

Dia wajib untuk menutupi aib dirinya tersebut dan tidak memberitahukan perbuatan masa kelamnya kepada seseorang. 

Juga tidak disyaratkan melaksanakan ibadah haji untuk diterimanya taubat. Hanya saja, apabila Allah memberikan kelapangan rizki dan kemudahan baginya, maka dia wajib melaksanakan ibadah haji ke Baitullah al-Haram. Dan itu lebih menjadikan taubatnya diterima dan dosanya diampuni. Wallahu a’lam. 

Taubat Seorang Penzina Yang Diterima Allah

Assalamualaikum :) Bismillahhirrahmanirrahim

PADA suatu hari, selepas menunaikan sembahyang, Rasulullah didatangi seorang wanita yang bernama Ghamidiyah. Rasulullah pun bertanya tujuan wanita itu datang menemuinya.

"Apakah tujuan kamu menemuiku?" soal Rasulullah.

"Wahai Rasulullah, aku telah berzina. Oleh itu rejamlah aku," jawab Ghamidiyah.

Mendengarkan jawapan itu, Rasulullah memalingkan mukanya dari pandangan Ghamidiyah.
Ghamidiyah pun mendepani Rasulullah dan berkata: "Aku telah melakukan zina, wahai Rasulullah. Hukumlah aku mengikut hukum yang telah ditetapkan oleh Allah kepada penzina seperti ku ini," kata Ghamidiyah.
Selepas Rasulullah berpaling sebanyak tiga kali, akhirnya baginda pun bertanya, "Sudah sampai ke tahap mana engkau berzina?"

"Sudah berzina, ya Rasulullah," jawab Ghamidiyah.

"Adakah kamu bercium dan berpelukan?" soal Rasulullah.

"Sudah berzina, ya Rasulullah. Hubungan kami sudah seperti hubungan suami isteri, dan sekarang aku sedang mengandung anak hasil daripada perbuatan zinaku. Hukumlah aku, wahai Rasulullah. Hukumlah aku mengikut hukum Allah, agar aku terlepas daripada hukuman Allah di akhirat kelak.Aku pohon agar dikenakan hukuman rejam ke atasku," kata Ghamidiyah lagi.

"Kau pulanglah dulu. Tunggu sehingga anak di dalam kandunganmu itu dilahirkan. Apabila engkau telah bersalin, barulah engkau datang menemuiku," nasihat Rasulullah.

Apabila telah cukup sembilan bulan 10 hari, maka lahirlah anak yang dikandung oleh Ghamidiyah.Sebaik sahaja sihat dan mampu berdiri, Ghamidiyah pun pergi menemuiRasulullah. Dia mengendong bayinya di dalam sehelai kain dan dibawa bersama.

"Wahai Rasulullah, aku sudah melahirkan anak ini.Sekarang, aku sudah bersedia untuk dihukum. Jalankan hukumanmu ke atasku," kata Ghamidiyah.

Rasulullah memandang ke arah Ghamidiyah dan bayi di dalam dukungannya silih berganti. Kemudian baginda menjawab, "Kau pulanglah dahulu. Apabila bayi ini sudah mampu makan dengan menggunakan tangannya sendiri, barulah engkau datang menemuiku semula".

Ghamidiyah pun akur. Dia pulang kembali ke rumah. Bayi yang dilahirkan itu dipelihara dengan penuh kasih sayang sehingga bayi itu besar. Akhirnya dia sudah mampu makan dengan tangannya sendiri.Ghamidiyah pun pergi menemui Rasulullah buat kali yang ketiga, membawa bersama anaknya. Di tangan anak itu terdapat sekeping roti yang sesekali digigit dan dimamahnya.( Note: Telah bercerai susu badan)

"Wahai Rasulullah, lihatlah!Anakku ini sudah boleh makan dengan tangannya sendiri. Sekarang aku pohon kepadamu, hukumlah aku agar aku kembali suci untuk mengadap Allah yang maha Esa nanti," kata Ghamidiyah.

"Kau carikan sebuah keluarga yang rela menjaga anakmu ini apabila engkau sudah tiada kelak," kata Rasulullah.

Ghamidiyah pun mencarikan keluarga angkat untuk anaknya itu. Apabila telah ada orang yang sudi memeliharanya, maka Ghamidiyah pun menyerahkan anaknya itu. Kemudian dia kembali menghadap Rasulullah.

"Aku sudah selesaikan hal yang engkau perintahkan kepadaku. Sekarang, bolehlah aku dihukum," kata Ghamidiyah.

"Baiklah," kata Rasulullah.

Ghamidiyah pun dibawa ke tempat hukuman. Dia diikat di sebatang kayu. Orang ramai dikumpulkan di sekelilingnya. Akhirnya Rasulullah pun mengarahkan agar Ghamidiyah direjam.

Semua orang mencapai anak batu lalu dilontarkan ke arah wanita itu. Seorang sahabat Rasulullah mengambil sebiji batu yang besar lalu melontar ke arah Ghamidiyah sambil mencelanya.

"Janganlah engkau menghina dan mencerca Ghamidiyah.Sesungguhnya taubatnya itu diterima Allah. Sekiranya hendak dibandingkan taubatnya dengan taubat yang lain, taubat ini adalah lebih besar dari Gunung Uhud," kata Rasulullah.

Maka Ghamidiyah pun meninggal dunia akibat direjam.

NIKMATNYA RAMADHAN !! AWALNYA PASANG PELITA ! ADA YANG BERUBAH ?

Assalamualaikum :) Bismillahhirrahmanirrahim

Ya ALLAH , walaupun ramadhan tu semakin tiba, takutlah kalau kalau tak sempat nak merasa puasa 1 ramadhan. Walaupun 1 Ramadhan, Tapi bolehkah kita puasa cukup sebulan.. ? ALLAH izinkan tak ? Jumlah kita mohon supaya dipanjangkan umur. Nak merasa cukup tahun ni . Indahnya. Bestnya kalau Tak kerja, nil sebelum ni kerja kilang lepas tu dah berhenti. Ya ALLAH bestnya!! Sebab Sal kena buli lah malas lah. Mak cakap duduk rumah lah nak puasa ni . Sementara masuk mana mana. Jadi Nil pon ikutlah,. Wahhh , kalau lah puasa Nil dengan adik kelam kabut naik moto terus beli minyak gas . Hehehe nak pasang pelita Yeyyyy! Baru sehari adehhh masalah dua beradik ni . Anak sapa leteew..

perangai Nil sangat kebudak budakan kadang kadang adik rasa macam dia dah jadi abang pada Nil bahahaha. Yelahh kalau aku bertukar diam dia. BAHHAA ! kesian adik aku tu.. nasib dia laki. Dia sabor jelah.. dengan kerenah kak dia yang cute tu.

Cute ke ? ahhahahahaa masuk dalam lift teka sendiri. Nak pergi masjid bestnyaaaa ! tapau bubur lambuk.. bubur kanji..Tadi sebenarnya tengah sibuk siapkan pos untuk dipos kepada customer !



Nak beli nak tahu Nil jual apa ? Pm fb Nil heheheheh ! 

Tadi busy nak siapkan novel sulung nil. lepas tu teringat nak puasa terus update. Excited kot hahaha . Bestkan g solat tarawih . Lagi lagi kalau tabligh baca beralun je... marah tok imam kampung aku kalau tahu hahaha !

Eh mak datang jenguk kat bilik nasib senyum je. tengok jam 12 malam sekarang ahhaa !

Banyak cerita nak cerita ni .. semalam rezeki lagi lepa sjual gitar dekat penerbit hahaha . KEBETULAN beliau nak beli...



HAHAHA , apa ni dha lari tajuk bulan puasa. Ha,,,

Sebelum ni abah sihat lagi,. Tahun lepas kami meniaga pasembor sama sama. Tapi tahun ni , abah berehat je . Takpalah abah , allah duga kita macam macam kan. Pina pon boleh suap abah. makan sama sama. Itulah ALLAH nak tarik sesuatu tu cepat ja . Nikmat yang ALLAH beri. Emphh . Kita redha jelah. Kalau tahun lepas abah yang pasang lampu kelip kelap. Tahun ni pina dan adik pasang Hehhee. T abah duduk atas kerusi roda kami main depan rumah abah tengok ehhh . Hehehe mesti abah suka punya !

RESEPI PUDING KARAMEL GULA HANGUS MEMANG PENTING UNTUK RAMADHAN 2015 !

Assalamualaikum :) Bismillahhirrahmanirrahim

FUYOO ! Alhamdulillah , ramadhan kali ni dah hampir . walaupun hanya beberapa hari dan minggu, Kita masih tak begitu pasti adakah sempat kita nak merasa berpuasa , peluang berpuasa pada 1 Ramadhan tahun Islam. Harap kita masih bernafasss , MasyaALLAH ! walaupun dah hampir. kita tak tahu dapat tak merasa. Bukan merasa pergi bazar ramadhan, Ya ALLAH indahnya ramadhan . 


Dan kali ni Nak share lah juadah yang kita boleh buat. Takkan;lah 1 ramadhan dah nak pergi rasmi bazar ramadhan. Tak syiok la .. Jum kita buat Ni...

dULU nil pernah buat sekali menjadi. Kali kedua buat hampehhh !
Last order kat kawan jelahh



Bahan-bahan:
  • Satu sudu teh esen vanilla
  • 5 sudu besar gula halus
  • 3 biji telur
  • 400ml susu cair
  • 2 biji kuning telur
Bahan-bahan untuk karamel:
  • 5 sudu besar gula pasir kasar
  • 2 sudu besar air
Cara-cara membuat:
  • Masukkan 5 sudu besar gula pasir kasar bersama dua sudu besar air ke dalam periuk dan panaskan dengan api kecil atau sederhana sehingga warna menjadi keperangan dan tutup api.
  • Masukkan gula hangus tadi ke dalam acuan dan ratakan.
  • Dengan menggunakan bekas lain masukkan kesemua telur, gula halus dan kacau sehingga sebati.
  • Masukkan 400ml susu cair ke dalam periuk dan tambahkan satu sudu teh esen vanilla, panaskan(sekadar panaskan jangan sampai mendidih).
  • Selepas itu masukkan susu cair yang telah panas ke dalam adunan telur tadi. Masukkan perlahan-lahan dan kacau.
  • Dengan menggunakan penapis, tuangkan bancuhan tadi ke atas gula hangus yang masak tadi.
  • Bungkuskan acuan itu dengan aluminium foil dan masukkan ke dalam pengukus. Kukus dengan api sederhana selama 30 minit atau sehingga puding betul-betul masak.
  • Untuk mendapatkan hasil yang baik tunggu sehingga sejuk dan masukkan ke dalam peti sejuk dan hidangkan.

Boleh layan Blog ammar !! 
http://www.blogammar.com/
Tengs AMMAR SUDI KONGSI

Friday, May 22

Kulit Muka Glowing Hanya dengan ICE CUBE setelah Touch Up , MakeUP

Assalamualaikum :) Bismillahhirrahmanirrahim


Ais ? Ais Cube ? Tak kisah la besar mana pun ais tu , Air ais pon boleh . Kegunaan ais sebelum kenakan sebarang makeup atau touch up pada wajah adalah sangat diperlukan sekiranya korang nak makeup korang nampak flawless glowing , tak berpeluh dan tak pudar. Bila kita gunakan ais pada muka , kulit muka akan kelihatan segar terasa sangatlah sejuk. Nil lama dah tak buat sebelum ni , kalau nak makeup Nil akan ambil span Nil kedap pada botol air yang Nil letak dalam peti ais khas. Ataupun ambil ketul ais kenakan pada span. ataupun rendam span dalam bekas yang ada ais tu ,. Air ais pon ok. Perah sikit. Gunalah suka hati foundation ke pada span atau bedak compact seperti miyami. 

Nak tahu blogger mana yang selalu guna tips ni , cantik gila... Baca habis baru korang tahu siapa


Tapi tak bagus kalau bedak compact kita basahkan dan kedap pada muka. Kerana akan masuk di celah celah pori terbuka. Kulit tak cantik. Guna foundation is better than bedak compact. Nak guna, boleh tapi atas dan lapisan seterusnya setelah foundation. Tak nak pon its ok. 

Bila kita kenakan ais automatik, bedak yang dikedap pada wajah terasa fixed dan selesa. Bola mata dan bentuk mata jelas kelihatan segar. Entah lah macam ajaib sangat.

Sometimes, yang mekap pengantin pon guna benda ni , untuk pastikan mekap tu menjadi. Boleh tutup ruang wajah yang agak kedut.

Nilah blogger tersebut Klik Link kalau nak baca ,,, Tips beliau. Cantikkan



http://zoeyzauyah.blogspot.com/2012/04/tips-nak-bagi-mekap-tahan-lama-cara.html

Berikut  beberapa manfaat petua kulit cantik guna ais batu:

1. Menyegarkan Kulit Wajah Yang Penat
Apabila anda menekap ais di wajah, secara automatik tubuh akan mengirimkan peningkatan aliran darah panas ke kawasan tersebut, sehingga meningkatkan peredaran darah. Perkara ini akan menimbulkan efek yang menyegarkan pada kulit anda yang kelihatan penat ataupun kusam.
Caranya mudah sahaja, ambil beberapa ketulan ais dan letakkan dalam gelas kaca. Kemudian gunakan gelas kaca tersebut untuk menyejukkan wajah anda. Tetapi, ingat ya… jangan tekap ais tersebut secara langsung ke wajah anda kerana ia boleh merosakkan pembuluh darah kapiler.
2. Mengecilkan Ruang Pori-Pori
Ais juga boleh digunakan sebagai ubat paling efektif untuk meminimumkan ruang pori-pori yang membesar. Caranya, anda hanya perlu tekap ketulan ais batu yang sudah dibalut dengan tuala kecil di wajah anda untuk mengurangi ukuran pori-pori sebelum anda memakai mekap.
3. Mengubati Mata Sembab
Kurang tidur, terlalu stress atau mata yang penat boleh menyebabkan mata kelihatan sembab atau bengkak. Anda boleh menggunakan petua kulit cantik guna ais ini jika anda sedang mengalami kesedihan berlebihan, menangis tak berhenti. Tidak mustahil, mata anda akan menjadi bengkak.
Untuk menguranginya, anda boleh memanfaatkan ais batu. Caranya, bungkus beberapa ketulan ais batu dengan tula dan gosok perlahan-lahan di permukaan kulit di bahagian mata anda. Kesejukan ais akan memberikan efek yang menenangkan di mata anda.
4. Meringankan Masalah Jerawat
Ketika jerawat muncul di wajah anda, ambil beberapa ketulan ais dan gosokkan pada jerawat tersebut dengan lembut. Ia boleh mengurangi bengkak dan kemerahan tersebut. Selain itu, penggunaan ais batu ini juga sebagai penyeimbangan kadar minyak berlebihan serta mengempiskan dan menghilangkan jerawat anda.
5. Mengurangkan Bulu-Bulu Halus 
Jika anda memiliki bulu-bulu halus di sekitar wajah dan stress dengan pertumbuhannya, anda boleh cuba mengurangkannya dengan menggunakan ais batu. Penggunaan ais batu sangat membangtu untuk menghilangkan semua akar-akar kecil pada kawasan wajah anda.
6. Wajah Lebih Anjal & Lembut
Jika anda ingin memiliki wajah yang lebih anjal dan lembut, petua kulit cantik guna ais adalah jawapannya! Untuk mendapatkan hasil yang lebih sempurna, lakukannya tiga kali dalam seminggu.
7. Meningkatkan Peredaran Darah
Petua mendapatkan kulit cantik guna ais yang seterusnya, gosoklah ais batu yang sudah dibalut tuala kecil pada wajah selama seminit. Ia berfungsi untuk meningkatkan perjalanan darah, ia sangat efektif untuk mencegah tanda-tanda penuaan seperti kedutan dan bintik-bintik hitam. Lakukan secara rutin, tiga kali sehari untuk mendapat hasil yang lebih sempurna.
8. Mekap Menjadi Tahan Lebih Lama
Anda disarankan untuk menekap wajah dengan ketulan ais batu yang dibaluti tuala kecil beberapa minit sebelum mengaplikasikan solekan di wajah.  Setelah menekapnya dengan ais batu, biarkan selama lima hingga 10 saat supaya airnya mengering sebelum anda apilkasikan serum ataupun mekap. Ketulan ais batu akan membantu menjaga mekap menjadi tahan lebih lama serta membantu untuk menutup ruang pori-pori pada wajah.

Nampak tak fakta Tu , Dah percaya Lepas ni kalau makeup buat macam ni , bagitahu Nil ok mana tahu boleh review :)  Tengs . Nak copy boleh je. Jangan lupa bagitahu dan creditkan




Kunyit Boleh Cantikkan Kulit Muka, Halus Cerah Sawo Matang Glowing dan Hilang Jeragat

Assalamualaikum :) Bismillahhirrahmanirrahim

Korang tahu tak tentang ni ? Ada yang tahu . Nil pernah dengar seorang blogger ni pun amalkan benda ni , disebabkan itulah cantik. flawless je kulit beliau. Memang best la. Dulu Nil pon buat benda ni , kalau sebelum ni Nil campur bedak sejuk dengan kunyit,. Tapi Blogger sorang yang cun ni . Jap Nil tunjukk sikit siapa beliau yang beri petua bahawa kunyit dapat cantikkan kulit selain buat kulit agak kekuningan. Beliau pulak putih memang terbaik la...



Boleh baca apa yang beliau kongsikan


Serbuk kunyit boleh diguna­kan dengan dicampur sedikit dengan air dan disapu pada wajah bagi membantu kulit lebih bercahaya, selain mengurangkan masalah tompokan pigmen seterusnya meratakan warna kulit. 


Penggunaan kunyit mudah dan murah kerana ia boleh dibuat di rumah saja, antaranya dengan mencampurkan serbuk kunyit dengan sedikit jus limau nipis atau timun dan disapu ke seluruh wajah. 

Sapuan berkenaan perlu dibiarkan beberapa minit pada wajah sebelum dicuci dan penggunaan kunyit secara berterusan mampu membuatkan kulit wajah lebih berseri-seri. 


Kehadiran bulu roma yang banyak di wajah serta tubuh juga mungkin menyebabkan seseorang itu hilang keyakinan diri tetapi sapuan kunyit dapat membantu mengurangkan masalah berkenaan. 


Kesan terbakar pada kulit juga lebih lega dengan sapuan serbuk kunyit bersama aloe vera, seterusnya memberi pelbagai faedah lain. 

Nil sebelum ni pon mencuba bila tengok kulit beliau dan skoden rahsia beliau. Perghhh disebabkan ini ja ? Gempakkan . Apa tunggu lagii...

Sampaikan wujudnya krim kunyit ? Hebat la kunyit ni



Copy je boleh , cuma creditkan pada Link Blog ini ya :)

Muka Bersih Hanya Guna Campuran Serbuk Kayu Manis , Kunyit Dan Bedak Sejuk ?

Assalamualaikum :) Bismillahhirrahmanirrahim

Mesti Nil nak kongsikan rahsia kejelitaan wajah , malaslah kan asik nak kena beli je produk nak cantikkan kulit. Bila stop kulit Burn balik.. Berjeragat balik . Alergic dan sebagainya. Jadi Nil nak kongsikan bagaimana nak dapatkan kulit muka yang segar dan kelihatan bersih dan suci. Caranya mudah sahaja dalam masa 3 hari atau sehari kalau rajin gerenti menjadi dan berkesan.


Bahannya adalah kulit kayu manis yang ditumbuk halus dihancurkan dicampurkan dengan bedak sejuk yang lembut di dalam sebuah bekas atau mangkuk. Sebati ! Kalau kunyit tu just tambahan tapi Nil ada 1 lagi tips untuk gunakan kunyit dan manfaat kalau tak nak campur pon its ok. Kalau nak perfect campurlah. Bedak sejuk ada tak kisah muka tak kuning pon. Ok history daripada petua ni bermula ketika nil masih belajar dan study . Nil rasa ketika sekolah menengah . 


Kawan Nil tu namanya Ekin. Kulit muka agak teruk sebab jenis berjerawat batu, Jadi ibu beliau pelawa beliau untuk gunakan cara ni. Campur sekali tak lah begitu cair. Kena pekat. Pekat jangan terlalu pekat biar boleh tampal dekat muka. . Yang sedia hancur pon ok lah jugak.

Memang agak pedih kalau first time. Tak lah pedih sangat . Tapi pedih sikit je membantu wajah korang bila selalu pakai. Memang wajah korang cantik. Nil pon baru teringat . Lepas ni kena lah buat samapi terlupa. Tetringin nak buat lagi,. Kalau dah cuba bagitahu la hasilnya ok. Nak copy pon ok. Creditkan ye :)



Jumlah Cuba . dengan rawatan tradisional ni tk rugikan duit pon... Hee :)



Kurus Dengan Minum Air 3 Liter sehari walaupun Lambat Still ambil Nasi ? woww

Assalamualaikum :) Bismillahhirrahmanirrahim

Sebenarnya benda ni memang betul pon , kadang kadang kita ni kena beli suatu produk dulu. Tapi korang mesti perasan punya kalau beli apa sahaja produk kurus mesti syaratnya kena minum dan bedal 3 liter air atau 2 liter air sehari . Atau dua kali sehari bagi yang sanggup dan mampu. Hemmm. Kenapa ya ? Tahukan korang bila minum air dan kita buang air kecil sebanyak 10 x sehari mampu turunkan 1 kg sehari :) Pelikkan .. Haha kadang kadang macam tak logik sebab kalau minum air 1 kg.. Mesti buang balik still sama. Mungkin cuci balik toksik Kot .Ok kemudian air ni bagus boleh cerahkan kulit. Kemudian muka jadi glowing je. Boleh bayangkan tak bila minum air yang manis atau berperisa. Contoh air kotak milo. Korang minum berhari-hari korang minum Tak kisahlah citarasa macam macam kita belasah. Nak cucinya adalah buah pinggang,. Bila tiada air yang bersih air milo tadi kita minum lagi dia yang cuci. Sedangkan air itu pon masih berperisa dan tidak bersih asyik macam tu ja,,, Jadu effectlah buah pinggang kita.


Bagi kita yang dah cuba pelbagai produk dan jugak dah buntu fikirkan cara terbaik untuk turunkan berat badan, apa kata kita cuba gunakan cara yang mudah dan murah pulak. Cek balik adakah kita minum sekurang-kurangnya dua liter air sehari? Air kosong tau! Bukan air manis. Kenapa air kosong?

1) Salah satu fungsi air adalah untuk bantu proses metabolisma badan, iaitu dengan ubah makanan menjadi kuasa.

2) Air juga punya peranan sebagai bahan bakar untuk mendorong reaksi kimia metabolisma. Jika bila kita tidak cukup minum air, tubuh kita tak dapat membakar kalori dengan baik.

3) Kalau bekalan air kurang daripada 2 liter sehari, proses untuk turunan berat badan boleh menjadi lambat. Sebabnya, lebih kurang dua liter air ni lah yang akan digunakan untuk bantufungsi tubuh sehari-sehari. Jadi, bila kita berdiet dan berat badan masih tak turun, mungkin ini disebabkan kita tak cukup minum air.

4) Air juga penting bagi proses pencernaan. Bila kurang air, ianya akan ganggu proses pencernaan. Ini kerana tubuh tak dapat nak serap nutrien daripada makanan, sebaliknya tubuh akan kirimkan isyarat yang menandakan tubuh kekurangan bahan mineral yang diperlukan. Kesannya kita akan terasa lapar.

5) Salah satu cara untuk kurangkan berat badan adalah dengan bersenam. Semasa bersenam, metabolisma badan akan meningkat. Tahu tak, sebenarnya airlah yang berperananmemaksimumkan  metabolisma badan kita. Sebab tu, adalah sangat  disarankan untuk minum air semasa dan juga selepas bersenam.


Nampak macam tak logik jugak. Tapi siapa yang dah biasa terasa logik. Otak kita ni pandai menipu. Otak nilah yang pengaruhi sama ada kita akan kurus atau tidak Dasyatnya minda! Kalau set akan kurus dengan minum air sahaja pon dah kurus,. Malangnya kita punya otak terbiasa set makan ubat ni gerenti kurus walaupun supplemen tu cuma yakinkan kita dan kita pon ikut syarat minum dalam kunatiti berapa liter, Nampak tak permainannya.

Kalau nak baca sila ke sini 



Time mula dahulu Nil pon malas minum air putih ni tak sedapp pahit. Tapi bila Nil terjebak dalam Herbalife Nil terpaksa minum . Alhamdulillah dalam seminggu turun 4Kg . Itu dahulu la... Sekarang dah tak ada duit nak beli ... Tak jagalah badan ni Kemain hentam semua makanan.

Jadi kebiasaan dah air putih ni :)

Kurang air boleh sebabkan gemuk ...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...